تفاوت بین محصولات طبیعی و ارگانیک (واقعیت محصولات ارگانیک در ایران)

امروزه در بازار نام محصولات ارگانیک را می شنویم در حالی که ممکن است ندانیم دقیقاً این اصطلاح به چه معناست و منظور از غذاهای ارگانیک چیست؟

 

غذاهای ارگانیک

غذاهای ارگانیک بدون افزودن کودهای شیمیایی مصنوعی، حشره کش و آفت‌کش‌ها رشد کرده و پرورش داده می شوند و به بازار راه می یابند. حتماً می پرسید اگر این اصطلاح را درباره گوشت ها به کار ببریم به چه معناست؟ این اصطلاح اگر درباره گوشت ها یا تخم مرغ و محصولات لبنی به کار برود در شرایطی است که این محصولات از حیواناتی تهیه شود که از غذاهای طبیعی تغذیه کرده اند و در تولید غذای این حیوانات نیز از کودهای شیمیایی مصنوعی استفاده نشده باشد و نیز به این حیوانات، هورمون های مختلف و نیز آنتی بیوتیک تزریق نشود؛ لذا محصولات تولید شده از آن‌ها نیز کاملاً ارگانیک خواهد بود.

 

غذاهای طبیعی

غذاهای طبیعی، به مواد غذایی اطلاق می شود که بدون افزودنی های سنتزشده یا افزودنی های مصنوعی یا به طور کلی بدون افزودنی تولید می شوند.

 

آیا ما در ایران، محصول کشاورزی ارگانیک داریم؟

به چند دلیل، نه، اول اینکه فراهم‌سازی شرایط محیطی مانند خاک بدون آلودگی شیمیایی (ناشی از استفاده از کود و سموم شیمیایی)، آب کاملاً عاری از آلودگی‌های شیمیایی یا حتی مزرعه‌هایی که بتوان تا شعاع چند 10 کیلومتری آن را کنترل کرد، تقریباً در ایران عملی نیست. از طرف دیگر، نهاده‌های کشاورزی مانند پودر استخوان، پودر ماهی یا سایر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، چندان ارزان یا در دسترس نیستند که بتوان در حد وسیع از آن‌ها استفاده کرد. به همین دلیل هم اگر مزرعه یا کشاورزی بتواند از صفر تا صد محصول خود را بدون هیچ گونه دخالت شیمیایی پرورش دهد باید بتواند این محصول را 3 تا 4 برابر بالاتر از قیمت سایر محصولات موجود در بازار به فروش برساند تا ضرر نکند. این در حالی است که هم فرهنگ‌سازی کافی در ایران برای خرید محصولاتی که کیفیت ظاهری چندان مطلوبی ندارند، انجام نشده و هم شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای نیست که به راحتی بتوانند پرداخت 3 تا 4 برابری قیمت را بپذیرند. از این رو، با توجه به تمام دلایل ذکر شده، به نظر نمی‌رسد ما هیچ محصول کشاورزی کاملاً استاندارد و مطابق با معیارهای جهانی ارگانیکی در ایران داشته باشیم.

 

منبع: tebyan.net

نوید گفت:
آقا عالی بود سابسکرایب نداره؟
ژاله گفت:
خیلی جالب بود، من اینو نمیدونستم.
در ضمن پروتئین بار هاتون و انرژی بار هاتون بینطیرن.
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش